BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, October 20, 2010

~ MinAtKU~

Siapa kata kura2 jalan lambat. sebenarnya, kura2 jalan laju, penat nak kejarnye...baru je letak dah ilang...macam kura2 saya....
Saya kagum tengok kura2, walaupun dia ada cengkerang yang besar dan berat, tapi dia tidak mengeluh penat pun, tak membebankan..dia tetap bersama2 dengan cengkerangnya..sebab dia tahu cengkerangnya itu boleh melindunginya.... Dia tahu akan hikmahnya di sebalik penatnya dia bawa cengkerangnya itu...
Malah, ianya dikatakan binatang yang mampu menjangkau ke seratus tahun lebih...^:^


Ini kura3 saya dengan Sarah..comey kan..??...namanya totoy dan momoy...yang kecik namanya totoy, dan yang besar 2 namanya momoy.. totoy saya punya, momoy sarah punya...heee~  ^:^

kalau tak silap dalam awal bulan 3 sarah belikannya untuk saya dan dia.. ^:^ ,  kat Setiawan, Perak.. huhu..
sampai sekarang saya tak tahu jantina kura3 kesayangan saya..^:^ tp agak3nya momoy betina, totoy jantan,, sebab momoy makan banyak, totoy makan sikit...betul ke formula nih..??...^:^
semasa saya bela totoy dan momoy ni kecik3 aje.... besarnya dalam 3 jari je...


 haaa..~ ni pun dah kira besar sikit...sebab selalu bagi makan.. ^:^ 
ketuk3 je aquarium terus terkedek3 nak makan..hee~
kalau tak ketuk pun, asal nampak je kami...haaa~ terkedek3 la..terjenguk3 kepala nak mam...



yang ni comey dop?..ehehe..nak manje3 depan kamera..hik3...


nilah aquarium totoy dan momoy masa kecik3....


ni haa~ aquarium barunya..sebab totoy dan momoy sudah besar tapak tangan daa~
siap ada sampan lagi tu.. tu sampan sarah belikan.. tQ~ sarah..^:^


terkedek3.......


^:^  


yippi........^:^

tips jaga kura2:
- kena rajin basuh..sebab boleh mati kalau tak cuci...
- sebaik2nya beri dia sedikit cahaya matahari bagi menguatkan metabolisme - seelok2nya cahaya di waktu pagi...
- kalau kura2 yang masih baby lagi 2 jangan bagi makan kangkung sebab takut tercekik..
- bagi makan jagn terlebih ye.....^:^ 







0 comments: