BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 19, 2010

~MorAL RemAJa~

                                                         
Siapakah Remaja? Rata-rata, mengikut takrifan dalam pelbagai kamus, remaja membawa maksud seseorang yang mulai dewasa, sudah akil baligh atau muda. Dari segi usia pula, remaja dianggap berumur antara 10 hingga 19 tahun. Dari sudut psikologi, zaman remaja adalah satu jangka masa peralihan yang berlanjutan dari alam kanak-kanak ke peringkat dewasa yang penuh dengan konflik-konflik kehidupan (Mahmood 1990).
Pada peringkat remaja, golongan ini cepat dipengaruhi dengan pengaruh luar. Sama ada dari segi kognitif moral, afektif moral dan tingkah laku moral. Pada peringkat inilah mereka akan didedahkan dengan pelbagai persekitaran yang tidak sihat, dan secara tidak lansung mengubah sedikit sebanyak nilai-nilai moral kehidupan mereka. Akhirnya, pengaruh luar ini menyebabkan kita sering dikejutkan dengan masalah sosial. Tidak dinafikan ia bukan sahaja dipengaruhi oleh persekitaran luar, malah ianya juga berpuncakan dari pengaruh dalam keluarga itu sendiri. Acuan didikan yang diberikan oleh keluarga, sama ada sempurna atau tidak. Apa yang dimaksudkan dengan sempurna di sini adalah dari segi didikan agama. Didikan agama merupakan asas didikan dalam keluarga.

Jom kita tinjau ape agaknya remaja kita buat??
        Buang bayi?...lagi3 buang bayi....

Catatan diri ku untuk mu mamaku sayang..(baca ye mama)

Oktober 5 — Hari ini hidupku bermula. Mama dan Papa belum tahu lagi, tetapi hayatku sudahpun bermula, walaupun aku hanya sebesar biji jagung. Dan aku akan menjadi seorang kanak-kanak perempuan. Aku akan memiliki mata dan rambut yang hitam menawan. Ah… seperti semuanya telah ditakdirkan.


Oktober 21 —Ada orang kata aku belum menjadi manusia lagi, hanya Tuhan sahaja yang tahu aku wujud. Tetapi aku sebenarnya telah pun wujud, seperti serpihan kecil biskut masih tetap dipanggil biskut. Ya, aku sudah pun wujud sebagai seorang manusia.

Oktober 23 — Mulut mungilku seakan sudah mula terbuka. Cuba bayangkan, dalam setahun lagi aku akan tertawa dan kemudiannya bercakap. Aku tahu apa perkataan pertamaku: MAMA !


Oktober 26 —Hari ini jantungku mulai berdegup sendiri. Dari saat ini ia akan berdegup untuk seluruh hayatku tanpa berhenti rehat! Dan selepas bertahun-tahun ia akan terhenti dan aku akan mati.


November 2 —Aku semakin membesar sedikit demi sedikit setiap hari. Tangan dan kakiku mulai terbentuk. Tetapi aku harus menunggu sekian lama sebelum kaki kecilku boleh meronta dalam pelukan Mama dan tangan kecilku boleh memetik bunga dan memeluk Papa.

November 12 — jejari halus mulai membentuk di hujung tanganku. Lucu sungguh melihatkan kehalusannya! Aku akan mampu membelai rambut Mama yang cantik dengannya.


November 20 —Hari ini doktor memberitahu Mama bahawa aku telah pun bernyawa dan membesar di dalam rahimnya. Oh, pasti Mama gembira mendengar khabar ini! Bahagiakah engkau wahai Mama?

November 25 — Mama dan Papa mungkin sedang sibuk memikirkan namaku. Tetapi mereka belum tahu lagi aku seorang kanak-kanak perempuan yang comel. Aku suka dipanggil Nani. Cantik kan nama itu,Mama ? Aku semakin membesar dalam rahim Mama.

Disember 28 —Rambutku mulai tumbuh; lembut, cerah dan bersinar. Pasti Mama akan suka mencium rambutku dan memelukku nanti. Bagaimana agaknya rambut Mamaku ?

Disember 13 — Mataku sudah mula terbentuk. Sungguh gelap di sekelilingku. Apabila Mama membawaku ke dunia nanti, tentunya ia secerah sinar mentari dan dipenuhi bunga. Tapi aku hanya mahu melihat Mama. Bagaimanakah wajahmu Mama?

Disember 24  — Adakah Mama mendengar degupan jantungku? Sesetengah bayi lahir dengan jantung yang tidak sihat. Tetapi jantungku kuat dan sihat. Ia berdegup dengan sempurna: tup-tup,tup-tup. Mama akan mempunyai anak yang sihat!

Disember 28 — Tapi.. Hari  ini Mama membunuhku


Apakah dosaku mama??

                 Malangnya nasib sahabat sepertiku..



bayi siape ni?? Mama..Angkara siape??


masyaAllah..!! da terkeluar biji mata dia mama..



Dibuang dalam sungai..kejam kan mama??..


Mama..apa dalam bakul tu??sampai pak cik tu dah tak sanggup nak tengok 2 mama..



Lagi pembuangan bayi..sama dengan nasib saya tu mama kan??


Duhai s**@@@?? Adakah anda ini manusia??betul tak mama??

macam tindakan mama kan..??


Jangan buangku sebegini mama..ku merayu..
.
ku sangat menyayangimu mama...ku rindukan belaianmu mama papa..

mamakah bersalah?..papakah bersalah di atas semua itu....
 .
  

Seandainya..mamaku memeliharaku,menyayangi aku..semestinya aku dapat jadi seperti sahabatku yg bahagia....

Luahan dari sahabatku yang bahagia..: 

"Bertuahnya aku..

Dapat menjalani kehidupan seorang insan yang bernama bayi..

Dapat merasai pelukan ibu yang tersayang..

Gurau senda ayah..

Saban hari aku menanti hari-hari seterusnya..

Membesar dengan penuh kasih sayang..ayah ibu.."


Tengoklah mama pic sahabat saya....comel kan?? saya nak jadi macm ni taw..!!

0 comments: